Diari Kurus

9 Mitos Anda Perlu Abaikan Mengenai Penurunan Berat Badan

cheating-whispering-shock-600x400

1

Seringkali kita dengar bahawa terdapatnya pelbagai andaian atau pendapat seseorang mengenai penurunan berat badan. Tahukah anda bahawa banyak rupanya ‘pegangan’ kita hari ini adalah mitos semata-mata. Jika berazam dalam proses penurunan berat badan, anda perlulah ambil peduli atau selidik terlebih dahulu adakah kenyataan-kenyataan yang anda dengari kini benar-benar fakta ataupun tidak.

Mitos atau andaian negatif itu pastinya akan membuatkan diet anda terganggu. Jadi jom kita semak apakah itu 9 mitos yang berlawanan dengan fakta penurunan berat badan.

9 Mitos Vs. Fakta Mengenai Penurunan Berat Badan

Berikut merupakan 10 mitos yang sering dipercayai, namun hakikatnya fakta yang sebenar adalah bertentangan denngan pemahaman kita mengenai penurunan berat badan. Apakah mitos-mitos itu? Jom kita semak satu-persatu.

1. Mitos: Makan dan senaman yang konsisten tidak akan membuat berat badan naik
Fakta: Konsisten dalam bersenam bukanlah kunci utama penurunan berat badan. Seiring dengan bertambahnya usia seseorang, kadar metabolismenya juga turut berkurang. Perubahan dalam sistem metabolisme merupakan bukti bahawa setelah umur 40 tahun, kadar metabolisme seseorang akan mulai turun secara bertahap. Sehingga, seseorang mungkin harus meningkatkan jumlah olahraga atau mengurangi jumlah makan untuk perubahan dalam tubuh. Melakukan senaman yang konsisten mungkin tidak dapat membantu dalam jangka waktu panjang, tetapi ia akan sentiasa mengekalkan kecergasan tubuh pada setiap hari.

2. Mitos: Jauhi makanan segera
Fakta: Makanan cepat saji atau ready made masih boleh diambil berbanding dengan makanan yang diproses dan fast food seperti kentang goreng, burger, nugget. Makanan-makanan segera yang tinggi gula, garam, MSG  atau seumpamanya perlu segera dihindari.  Jadi, anda tiada alasan untuk berhenti memakan makanan cepat saji. Apa yang perlu dilakukan adalah memilih jenis makanan secara berhati-hati supaya dapat mengawal jumlah kalori yang diambil.

shutterstock_3292954-1024x662

3. Mitos: Kerap mengunyah tidak baik untuk penurunan berat badan
Fakta: Camilan atau kerap mengunyah selain makanan berat dianggap buruk kerana orang cenderung berfikir bahawa camilan itu berupa wafer, kuih dan keropok bukan buah segar atau sayuran. Tabiat kerap mengunyah sebenarnya membantu anda mengambil makanan dalam kuantiti yang sedikit. Pakar pemakanan dan diet menyarankan agar makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap, iaitu lima kali setiap hari berbanding dua kali makan tetapi dengan kuantiti yang banyak.

4. Mitos: Hindari karbohidrat
Fakta: Makanan berasaskan sumber karbohidrat tidak perlu dihindari 100%. Karbohidrat yang diproses memiliki kandungan tinggi dan sepatutnya hindari pengambilan gula. Walaupun begitu, makanan lainnya seperti roti gandum penuh, beras merah, kekacang  dan sepertinya perlu disertakan ke dalam makanan atau masakan anda.

5. Mitos: Makan selepas jam 8 malam akan menyebabkan berat badan naik
Fakta: Pukul berapa sekalipun anda makan sebenarnya tidak menyebabkan kenaikan berat badan. Yang menyebabkan kenaikan berat badan adalah jumlah kalori yang diambil melebihi sepatutnya setiap hari, tambahan pula jika malas untuk berolahraga, maka penambahan berat badan akan cenderung naik dengan cepat dan mendadak.

6. Mitos: Makanan tertentu membantu penurunan berat badan
Fakta: Kita sering salah faham bahawa makanan seperti asam, acar atau jeruk dapat membantu menurunkan berat badan. Memang benar beberapa makanan mempercepat metabolisme dalam tubuh tetapi hakikatnya makanan-makanan tersebut tidak membantu menurunkan berat badan malahan memberikan mudarat kepada tubuh badan.

Choosing-Healthy-Snacks-in-the-Airport-02-722x406

7. Mitos: Jauhi kekacang jika ingin menurunkan berat badan
Fakta: Memang benar bahawa kekacang mengandungi kalori yang tinggi tetapi kacang rendah lemak sememangnya mengandungi tinggi kandungan serat dan protein. Sebenarnya sumber kekacang ini juga sangat baik untuk anda jika dapat digabungkan dalam diet pemakanan harian (namun masih dalam jumlah kecil).

8. Mitos: Daging membuatkan anda sukar untuk menurunkan berat badan
Fakta: Daging merah (mentah) mengandungi sejumlah kolesterol dan lemak tetapi ia juga mengandungi nutrisi penting lainnya, seperti zat besi dan protein. Jumlah kecil daging merah boleh diambil ke dalam diet anda bagi memenuhi keperluan tubuh untuk mencukupkan nutrien.

Healthy-snack-recipes-that-are-beneficial-for-health

9. Mitos: Menjadi vegetarian membantu menurunkan berat badan
Fakta: Sering terlihat bahawa diet vegetarian jumlahnya lebih kecil berbanding dengan mereka yang bukan vegetarian. Tetapi, ini tidak menjamin pengurangan berat badan kerana apabila adanya pengambilan memilih makanan yang tinggi lemak dan kalorinya, maka mengikuti diet vegetarian  sama juga tidak membantu.

Ringkasnya, kebanyakan masayarakat kita hari ini lebih cenderung mendaftarkan diri ke program-program penurunan berat badan yang menjanjikan hasil yang memberangsangkan terutamanya membantu menurunkan berat badan dalam waktu singkat berbanding belajar dan ambil peduli tentang info-info kesihatan. Jika anda salah seorang daripada mereka yang  mudah tertarik dengan program seperti itu, perkara paling penting yang anda perlu ialah ambil tahu tentang mitos dalam program penurunan berat badan sehingga anda pasti dapat membuat keputusan yang bijak dan tepat. Semoga topik ini dapat membantu anda membezakan yang mana satu fakta dan yang mana satu mitos supaya proses penurunan berat badan dapat berjalan dengan jayanya.

Sumber

• Meet the Author ➞ diarikurus1



0 comments… add one

Don’t Be Shy » Leave a Comment!

Nak Panduan Kurus PERCUMA? Masukkan Nama & Email 
x